چکش اشمیت چیست؟

چکش اشمیت یکی از رایج‌ترین و پرمصرف‌ترین ابزارهای ضربه زنی است، که در صورت استفاده صحیح می‌تواند وسیله‌ای با ارزش باشد. هرچه دقت کار بیشتر باشد اثر بخشی کار نیز بیشتر است. برای جهت تعیین یکنواختی بتن در سازه و یا مقایسه تغییر کیفیت بتن در نقاط مختلف یک سازه و نوعی ابزار غیر مخرب و سریع محسوب می‌شود. چکش اسمیت مقرون به صرفه، سریع، آسان و کم هزینه است و نیاز به مهارت خاصی ندارد.

انواع چکش اشمیت و کاربرد آن؟

کاربرد چکش اشمیت در تیپ‌های مختلف کارایی های متفاوتی دارد :

  • چکش اشمیت N: برای اندازه‌گیری مقاومت فشاری بتن در محدوده ۲۰ تا ۶۰ مگاپاسکال استفاده می‌شود.
  • چکش اشمیت L: دارای انرژی ضربه‌ای است این چکش به طور کل سه برابر کوچکتر از تیپ N است. این مدل از چکش‌ها برای زمانی که اجزای کار کوچک باشد استفاده می‌شود.
  • تیپ  NR/LR:  دارای یک نمودار نوار روی نوار کاغذ است.

 روش کار با چکش اشمیت چگونه است؟

از چکش اسمیت برای سنجش سختی بتن استفاده می‌شود. این آزمایش براساس این اصل است که بازتاب یک جرم ارتجاعی به سختی سطح در مقابل جرمی که به آن برخورد می‌کند وابسته است. ابتدا میله یا پیستونی چکش را در فاصله ۲۰ سانتی متری از روی لبه سطح قرار داده و سپس بدنه خارجی چکش را تنظیم کرده و بدنه خارجی چکش به سطح بتن فشار داده می‌شود. فنر مخصوصی در دستگاه است که باید به بخش داخلی کشیده شود. بعد از این که کشیدگی فنر به حد آخر رسید، چکش را به سمت بتن حرکت دهید و دستگیره‌ها کشیده شود و در نهایت شاهد نیرو به سر پیستون خواهیم بود و در نهایت عقربه به حرکت در خواهد آمد. روی دستگاه فرمولی نشان داده می‌شود که آن سختی سطح را محاسبه می‌کند.

چکش اشمیت

نحوه محاسبه چکش اشمیت

 ابتدا نیمی از داده‌ها را حذف کرده و از بقیه داده‌ها میانگین گرفته شود. این میانگین ضرب کرده و عدد به دست امده به عنوان سختی واجهشی اشمیت محاسبه می‌شود. با استفاده آن می‌توان براساس جداول ارائه شده توسط کارخانه سازنده و زاویه برخورد چکش به نمونه، مقاومت فشاری سنگ را تخمین زد.

  • مقدار سختی استاندارد ویژه سندان————————————- =ضریب تصحیح
  • میانگین ۱۰ قرائت انجام شده روی سندان کالیبراسیون

وسايل آزمايش  چکش اشمیت

  •   چكش اشميت
  • سنگ سنباده جهت سائيدن سطح بتن هوازده و همچنين مسطح كردن سطح بتن
  • صفحه فولادي از جنس فولاد بسيار سخت با قطر ۱۵ سانتيمتر جهت كاليبراسيون

ارتباط بین مقاومت فشاری بتن با چکش اشمیت

تعیین مقاومت فشاری بتن مهم‌ترین رابطه برای قضاوت در مورد کیفیت آن بوده است. ارتباط بین نتایج مقاومت فشاری از چکش اشمیت به عنوان تست غیر‌مخرب و آزمایش استاندارد مقاومت فشاری تست مخرب بررسی شده است. نتایج چکش اشمیت آزمایش‌های مکعبی نمونه‌گیری شده و در پروژه‌ درحال اجرا مورد استفاده قرار گرفتند.نتایج نشان داده شده ارتباطی قوی بین نتایج از مقاومت فشاری استاندارد و تست غیرمخرب با استفاده از چکش اشمیت با ضریب ۰/۹۷۱ وجود دارد

پست قبلی

آشنایی با جک ملات شکن (Digital cement compression) در آزمایش بتن

پست بعدی

دستگاه کرگيری چيست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گروه صنعتی رهسانیر تولید کننده تجهیزات آزمایشگاهی و ابزار دقیق در زمینه خاک، بتن، قیر، آسفالت و فروشنده تجهیزات درون چاهی و دستگاه های حفاری کار خود را آغاز کرده است.